Miestny kontrolór Tomáš Kupka: „Prioritou je verejné obstarávanie a nakladanie s majetkom.“
Dátum: 8. 9. 2025
Tomáš Kupka v Lamači vyrastal, dnes v ňom opäť pôsobí – tentoraz ako miestny kontrolór. Prečítajte si, čo ho motivovalo kandidovať a ako chce zúročiť svoje skúsenosti v prospech našej mestskej časti.
Môžete sa čitateľom stručne predstaviť? Aká je vaša profesijná a odborná minulosť?
Som rodený Bratislavčan. Lamač je pre mňa miestom, kde som vyrastal, dlhé roky žil a kde dnes žije aj moja rodina. Považujem ho za svoj domov, s ktorým mám silné osobné prepojenie.
Vyštudoval som Ekonomickú univerzitu v Bratislave a celý svoj profesionálny život sa pohybujem v oblastiach, ktoré úzko súvisia s činnosťou kontrolóra. Pracoval som na pozíciách, kde som sa venoval rozpočtom, financiám a verejnému obstarávaniu. Mám skúsenosti z pozícií, ktoré ma naučili pozerať sa na problémy odborne, ale zároveň aj s praktickým nadhľadom. Som zvyknutý preberať zodpovednosť a hľadať riešenia, ktoré majú zmysel nie len na papieri, ale aj v praxi.
Čo vás motivovalo kandidovať na pozíciu miestneho kontrolóra Lamača?
Považujem sa za človeka, ktorému záleží na tom, ako fungujú verejné záležitosti. Najmä v prostredí kde žijem ja a moja rodina. Vždy som veril, že kontrola má zmysel, ak pomáha zlepšovať rozhodnutia samosprávy a zvyšuje dôveru ľudí v to, ako sa narába s majetkom a finančnými prostriedkami mestskej časti. Preto som sa rozhodol ponúknuť svoje skúsenosti a aktívne podporiť správne fungovanie Lamača.
Ako vnímate svoju novú rolu v rámci mestskej časti?
Vnímam ju ako veľkú zodpovednosť a príležitosť byť nápomocný. Kontrolór síce nezasahuje priamo do rozhodnutí, ale vytvára priestor na spätnú väzbu a ukazuje ako sa prijaté rozhodnutia skutočne realizovali. Je pre mňa dôležité, aby som pracoval odborne, s rešpektom voči úradu a voči občanom.
Mnohí obyvatelia nemajú presnú predstavu o tom, čo miestny kontrolór robí. Vedeli by ste stručne vysvetliť, aké sú vaše hlavné úlohy?
To je veľmi dobrá otázka. Viacero obyvateľov Lamača sa ma na to pýtalo hneď ako sa dozvedeli, že som sa uchádzal o pozíciu kontrolóra. Pozíciu kontrolóra by som prirovnal k nezávislému strážcovi, ktorý sleduje, či mestská časť funguje podľa zákonov, hospodári efektívne a narába zodpovedne s prostriedkami z verejných zdrojov. Kontroluje napr. verejné obstarávania, prideľovanie a čerpanie dotácií, hospodárenie organizácií či vyjadrovanie sa k návrhu rozpočtu. Taktiež má kontrolór aj preventívnu úlohu, to znamená, že môže upozorniť na prípadné riziká a navrhnúť zlepšenia v konkrétnych prípadoch.
Kontrolór sa pri svojej práci riadi plánom kontrol, ktorý schvaľuje miestne zastupiteľstvo každého pol roka. Okrem plánovaných kontrol však môže kontrolór vykonať aj mimoriadne kontroly, napríklad ak na niečo upozornia poslanci, občania alebo sa objaví podozrenie na nezrovnalosti.
Výsledky kontrol musia byť spracované v správe o výsledku kontroly. Tento dokument presne popisuje, čo sa kontrolovalo, kedy, akým spôsobom, a aké boli zistenia a závery. Správy o vykonaných kontrolách sú predkladané miestnemu zastupiteľstvu a tiež sú verejné dostupné.
Aké právomoci máte pri kontrole hospodárenia mestskej časti a jej organizácií?
Okrem vyššie spomenutých mám oprávnenie kontrolovať hospodárenie mestskej časti, a všetkých organizácií, ktoré zriadila alebo hospodária s verejnými prostriedkami ako napr. školy, škôlky alebo kultúrne zariadenia. Môžem si vyžiadať dokumenty, preveriť zmluvy alebo sa pýtať na rozhodnutia.
Aké budú vaše hlavné priority v najbližšom období?
Najprv sa chcem dôkladne oboznámiť s každodennou prevádzkou úradu aj jeho organizáciami. Následne sa zameriam najmä na oblasti s podstatným vplyvom na rozpočet akými sú napr. verejné obstarávania, nakladanie s majetkom či prideľovanie dotácií. Mojou prioritou nie je len spätne hľadať chyby, ale snažiť sa pomôcť nastaviť systém, ktorý im bude predchádzať.
V čom vidíte najväčšie riziká alebo slabiny v oblasti transparentnosti a hospodárnosti v samospráve?
Každá samospráva funguje v zložitom prostredí a často sa musí rozhodovať pod tlakom s obmedzeným časom a prostriedkami. Prirodzene, pri takomto tempe sa môže stať, že niektoré opatrenia nie sú úplne jasné alebo môžu pôsobiť neprehľadne. Pre mňa je dôležité, aby pravidlá boli nielen správne nastavené, ale aj jasné a pochopiteľné pre všetkých. Dobre nastavené procesy, znižujú riziko zbytočných problémov a ľudia majú väčšiu dôveru v to, čo sa robí.
Ako plánujete komunikovať výsledky svojich kontrol s verejnosťou?
Chcem, aby si každý občan bez ohľadu na vek či odbornosť mohol vytvoriť jasný obraz o tom, čo sa kontrolovalo, prečo a aký je význam zistení pre fungovanie mestskej časti. Verím, že otvorená a zrozumiteľná komunikácia je dôležitá, ak má mať kontrola aj reálny prínos.
Ako vnímate úroveň transparentnosti a otvorenosti voči obyvateľom v Lamači?
Lamač má aktívnych obyvateľov a vidím snahu mestskej časti byť voči obyvateľom otvorený a prístupný. Mestská časť už teraz zverejňuje množstvo informácií a komunikuje dôležité rozhodnutia. To vytvára dobrý základ, na ktorom sa dá ďalej stavať. Mojou úlohou bude túto otvorenosť podporiť, najmä tým, že budem výsledky kontrol spracovávať zrozumiteľne, včas a budú ľahko dostupné.