Antonín Masaryk: „Popri kritike chcem pomôcť dať veci do poriadku.“

Antonín Masaryk: „Popri kritike chcem pomôcť dať veci do poriadku.“

Zoznámte sa s novým miestnym kontrolórom našej mestskej časti, ktorým je od nového roka Ing. Antonín Masaryk, PhD.

Čo má za sebou?
Po úspešnom ukončení štúdia v roku 1981 v odbore Ekonomické informácie akontrola bola mojim prvým zamestnaním projektová organizácia Lignoprojekt, kde som pracoval vo funkcii vedúceho informačnej sústavy a financovania.Od roku 1988 som pracoval na Ministerstve financií SR vo vedúcej funkcii v  oblasti metodiky účtovníctva a daní. Spolu so svojimi spolupracovníkmi a expertmi z OECD, MMF a iných medzinárodných organizácií som sa podieľal na tvorbe legislatívy daňovej reformy účinnej od 1.1.1993 a reforme účtovníctva. Od roku 1993 som bol štatutárnym audítorom a daňovým poradcom v nadnárodnej spoločnosti Arthur Andersen. Od roku 2000 vykonávam činnosť audítora a daňového poradcu vo svojej spoločnosti.

Prečo sa prihlásil do výberového konania na pozíciu miestneho kontrolóra?
Patrím k ľuďom, ktorí popri kritike majú aj záujem pomôcť dať veci do poriadku. Skúsiť napraviť čo sa mi zdá, že nefunguje tak, ako by malo alebo mohlo. Takto nejako som sa stal zástupcom vlastníkov bytov v dome, kde bývam. Po komunálnych voľbách v Lamači som bol nejaký čas členom komisie financií, legislatívy a podnikateľských aktivít. K obsahu materiálov predložených na rokovania komisie som mal viacero otázok týkajúcich obsahu v nich zverejnených informácií a ich vzájomnej nadväznosti. Závery vyplývajúce z rokovaní odborných komisií majú len  odporúčací charakter. Mám vzdelanie a vyše štyridsať ročnú odbornú prax v rôznych ekonomických pozíciách. Chcel som sa zapojiť do niečoho čo ma zaujíma, do iniciatívy,  kde budem mať možnosť niečo zmeniť, zlepšiť niečo, urobiť niečo čo prospeje nie len mne, ale aj ostatným. Dokázať pomôcť ostatným v oblastiach v ktorých mám skúsenosti. Prihlásil som sa teda do výberového konania na miestneho kontrolóra.
Mojim cieľom je, aby bol výkon kontroly zákonný, odborný, profesionálny a vo vzťahu ku kontrolovanému subjektu čo najmenej konfliktný.

Aké budú jeho prvé kroky?
Kontrolórovi vyplýva plno úloh z všeobecne záväzných predpisov. Ich zoznam je značný.  Treba vykonať prvotné kroky pri nástupe do funkcie. Urýchlene sa oboznámiť so všetkými internými predpismi a chodom úradu.Vypracovať pre poslancov na schválenie plán kontrol na prvý polrok. Prevziať agendu po predchádzajúcom kontrolórovi. Metodicky pomôcť pri spracovaní účtovnej závierky. Stretnúť sa s poslancami mestskej časti, externým audítorom, prípadne s hlavnou kontrolórkou mesta.Výber agendy by  pri kontrole majetku mal zohľadňovať významnosť jednotlivých skupín majetku. Dlhodobý hmotný majetok predstavuje jednoznačne najväčší podiel na celkovom objeme majetku mestskej časti. Hospodárenie s majetkom mestskej časti by malo byť  účelné a efektívne. Pozornosť si zaslúžia zmluvy, v ktorých sa nájomca zaviazal vykonať technické zhodnotenie majetku mestskej časti z vlastných prostriedkov.Mojou snahou bude,aby obyvatelia Lamača našli vo výstupoch z kontrol a obsahu odborných stanovísk užitočné a zrozumiteľné informácie. Na rozdiel od predchádzajúcich kontrolórov je môj úväzok len tretinový. Možno predpokladať, že druhý polrok už taký hektický nebude. Treba počkať na závery zo stretnutia s poslancami. Oni volia kontrolóra, schvaľujú plán kontrolnej činnosti a im kontrolór výsledky svojej práce predkladá. Miestny kontrolór koná dovnútra miestneho úradu. Nie je oprávnený vyrubovať pokuty, ani odoberať poskytnuté dotácie. Plánujem zúčastňovať sa na vybraných zasadnutiach odborných komisií.

Ktorá agendu bude v centre jeho pozornosti?
Podľa mojej mienky činnosť úradu negatívne poznačilo obdobie covidu. Negatívne na výsledky práce zamestnancov úradu vplývala skutočnosť, kedy nový zamestnanec nemal možnosť osobne prevziať agendu od odchádzajúceho zamestnanca. Možno predpokladať, že bude potrebné upraviť niektoré vnútorné predpisy. Vnútorné predpisy úradu sú dôležité, malo by byť z nich zrejmé, ako je nastavený kontrolný systém a ako sa rozhodlopostupovať v konkrétnych situáciách.Kontrolór by mal overiť či je činnosť vykonávaná v súlade s týmito predpismi týkajúcimi sa verejných financií. V niektorých oblastiach bude potrebné eliminovať „zvykovosť“v postupoch na správnosť a legitímnosť postupov. Hospodárenie s verejným majetkom je administratívne náročné. Okrem procesu verejného obstarávania, získania a schválenia potrebných prostriedkov v rozpočte mestskej časti,  je tu agenda vecnej a formálnej kontroly účtovného dokladu a vykonania základnej finančnej kontroly. Tu je potrebná orientácia na detaily a ich spájanie do celku. Kontrolór má zo zákona hlas poradný. Môže polemizovať o niektorých navrhovaných riešeniach, predkladať námietky,radiť pri tvorbe systému,ale nie je zodpovedný za vytvorený systém.
Predpokladám aktívnu spoluprácu a komunikáciu so zamestnancami úradu pri kontrolách. Uprednostňujem preventívnu funkciu kontrolnej činnosti. Mrzí ma neúčasť občanov na tvorbe rozpočtu alebo na pripomienkovaní návrhov VZN. Možno by bolo vhodné venovať v mesačníku Lamačan priestor na oboznámenie občanov s niektorými aktualitami. Napríklad s poslednou novelou zákona o majetku obcí a s tým súvisiacimi zmenami v prípade predaja a prenájmu majetku mestskej časti. Alebo o niektorých skutočnostiach a podmienkach  súvisiacich so zostavením a obsahom rozpočtu mestskej časti na tento rok.

 

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.