Rozpočty samospráv doplácajú na zlé hospodárenie štátu

Na Slovensku platí ústavný zákon č. 493/2011 Z.z.  o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý stanovuje limity verejného dlhu a opatrenia – tzv. sankčné pásma – pri ich prekročení. Dňa 21. novembra 2025 vyprší 24-mesačná výnimka z uplatňovania najprísnejších sankcií. Keďže podľa jesennej notifikácie Eurostatu z 21. októbra 2025 dosiahol dlh verejnej správy úroveň 59,7 % HDP, automaticky sa začne uplatňovať 5. sankčné pásmo.

Čo znamenajú sankčné pásma? 

3. sankčné pásmo:
Pokiaľ výška dlhu Slovenskej republiky dosiahne 46 % podielu na HDP a zároveň nedosiahne 48 % podielu na HDP, sú obce povinné schváliť rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobenými živelnými pohromami a výdavkov na financovanie spoločných programov SR a EU s výdavkami maximálne vo výške výdavkov rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka.
V tomto pásme dochádza k tzv. zmrazeniu výdavkov.

4. sankčné pásmo:
Pokiaľ výška dlhu Slovenskej republiky dosiahne 48 % podielu na HDP a zároveň nedosiahne 51 % podielu na HDP, sú obce povinné schváliť na nasledujúci rozpočtový rok iba vyrovnaný rozpočet alebo prebytkový rozpočet.
V tomto pásme musí byť bežný a kapitálový rozpočet vyrovnaný alebo prebytkový. Teda nie je možné zapojiť finančné operácie za účelom vyrovnania rozpočtu. 

5. sankčné pásmo pravidiel rozpočtovej zodpovednosti:
Platia sankcie vyššie uvedené plus má nasledovať hlasovanie o vyslovení dôvery vláde.[1] 

Pre samosprávy však má táto situácia zásadný praktický dopad:
 
Ak by mestská časť schvaľovala rozpočet až po 21. novembri 2025, musela by pripraviť rozpočet s nerastúcimi výdavkami a zároveň vyrovnaný alebo prebytkový, čo by prakticky zmrazilo jej fungovanie.

Pre ilustráciu:

  • pôvodne schválený rozpočet na rok 2025 vo výdavkoch: 9,8 mil. €
  • rozpočet na rok 2025 po zmenách: 11,34 mil. €

Ak by sa pri tvorbe rozpočtu na rok 2026 musel uplatniť limit pôvodného rozpočtu z roku 2025, znamenalo by to viac ako 1,5-miliónové obmedzenie oproti aktuálne potrebným výdavkom.

Odporúčanie Ministerstva financií SR
Ministerstvo financií komunikuje so samosprávami, že rozpočty na rok 2026 by mali byť schválené najneskôr do 21. novembra 2025, aby sa pre rok 2026 sankcie neuplatnili.[2]
Sankcie sa tak dotknú až tvorby rozpočtu na rok 2027, pokiaľ dlh ostane na súčasnej úrovni.

Zjednodušene:
➡️ Rozpočet na rok 2026 je možné ešte zostaviť podľa reálnej potreby.
➡️ Rozpočet na rok 2027 už bude musieť kopírovať úroveň rozpočtu, ktorý bude schválený pre rok 2026.

 Aj preto je rozpočet na rok 2026 zostavený vyššie, než obvykle. Uvedené nie je   „plytvanie“, ale strategická príprava, aby mala mestská časť pri tvorbe rozpočtu na rok 2027 dostatočný finančný rámec na fungovanie škôl, služieb a realizáciu investícií.
Od nového roka nadobudne účinnosť tretí konsolidačný balík, ktorý zásadným spôsobom znižuje príjmy miest a obcí. Vláda v ňom schválila úsporné opatrenia v oblasti všeobecných verejných služieb (COFOG 01), financované práve z vlastných zdrojov samospráv. Celkový objem týchto úspor predstavuje 1,1 miliardy eur pre obce a 131 miliónov eur pre vyššie územné celky.
Rozsah krátenia bol ustanovený zákonom č. 261/2025, ktorým sa novelizoval zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve. Výsledkom tejto novely je, že podiel obcí na dani z príjmov fyzických osôb klesá zo 55,1 % na 53 %.
Tieto opatrenia výrazne zasahujú rozpočty samospráv, hoci ich podiel na celkovom verejnom dlhu Slovenska predstavuje iba 1,14 %. Napriek tomu sa obce a mestá majú na konsolidačnom balíku podieľať takmer 5 %. Celkovo tak mestá a obce prídu o 110 miliónov eur, župy o ďalších 20 miliónov eur.
Aj v tomto náročnom prostredí sa nám však podarilo zostaviť bežný rozpočet pre Lamač ako prebytkový. Je to dôležitý signál stability, najmä v situácii, keď samosprávy čelia viacerým zásahom do svojich príjmov a zároveň povinným výdavkom najmä v oblasti školstva. 

Ako je návrh rozpočtu zostavený?

  • Bežné príjmy sú navrhnuté podľa skutočného plnenia za rok 2025 (k 15.10.2025 s výhľadom do 31.12.2025).
  • Bežné výdavky zohľadňujú zvýšené mzdové náklady v školstve, rast cien a ďalšie vplyvy inflácie.
  • Kapitálové príjmy sú oproti roku 2025 vyššie o viac ako 2,1 mil. €, pretože mestská časť bola úspešná v získavaní grantov a nenávratných finančných príspevkov.
  • Kapitálové výdavky sú rovnako navýšené, aby bolo možné realizovať projekty financované z týchto zdrojov.

ZÁKLADNÉ PARAMETRE ROZPOČTU

 





Celkový rozpočet mestskej časti sa predkladá  ako prebytkový.  Očakávané celkové príjmy sú na úrovni 13 766 830,82 € a výdavky vo výške 12 966 176,65 €, pričom pozostávajú z bežného rozpočtu, kapitálového rozpočtu a finančných operácií.  Bežný rozpočet predstavuje prebytok vo výške 234 381,87 €, kapitálový rozpočet je zostavených ako schodkový vo výške 
 -1 369 384,70 €, pričom vo finančných operáciách mestská časť vykazuje prebytok v sume 1 935 657,00 €. Výsledok hospodárenia je plánovaný ako prebytkový vo výške 800 654,17 €. 

Kapitálový rozpočet a plánované investície na rok 2026
Najväčšie zmeny v kapitálovom rozpočte na rok 2026 súvisia so získaním viacerých grantov a dotácií, ktoré umožnia realizovať investície, na ktoré by si mestská časť z vlastných zdrojov nemohla dovoliť. Celkové očakávané príjmy z grantov a dotácií predstavujú 3 171 996,82 €. Tieto prostriedky sa v plnej výške zapájajú aj do výdavkovej časti kapitálového rozpočtu, keďže sú určené na konkrétne investičné projekty a práve oni spôsobujú najvyšší nárast rozpočtu.

Medzi najdôležitejšie patria:
Projekty financované z grantov a NFP (nenávratný finančný príspevok) 

  • Modernizácia Základnej školy Lamač – projekt financovaný z nenávratného finančného príspevku (NFP ŽoP: NFP401402C260, PSK-MIRRI-010-2024-ITI-EFRR). V roku 2025 bol z dôvodu časového posunu predfinancovaný z kontokorentného úveru.
  • Zvýšenie energetickej efektívnosti ZŠ na Malokarpatskom námestí 1 – financované z výzvy PSK-SIEA-007-2024-ITI-EFRR.
  • Zvýšenie kapacity triedeného zberu odpadu v Lamači – projekt financovaný z grantu ITMS 401202FNL8.
  • Vybudovanie nového zberného dvora – financované prostredníctvom hlavného mesta SR Bratislava.

Ďalšie plánované investície mestskej časti
Okrem projektov hradených z dotácií plánuje mestská časť v roku 2026 realizovať aj viaceré samostatné investície a prípravy projektov: 

  • elektronická úradná tabuľa – kiosk,
  • server a súvisiace softvérové licencie,
  • územné plány zón Zečák, Háj a Rozálka,
  • prípravné projektové dokumentácie na komunikácie,
  • prípravné projektové dokumentácie na rekonštrukcie budov a stavieb,
  • prípravná projektová dokumentácia športovej haly Na barine,
  • nákup altánkov na námestie,
  • rekonštrukcia a modernizácia Malokarpatského námestia,
  • rekonštrukcia ihriska Heyrovského,
  • vianočná výzdoba,
  • obnova komunikácie Na barine – Bakošova, vrátane líniového žľabu pred BD Bakošova 46,
  • rekonštrukcie vybraných chodníkov,
  • realizácia vodozádržných opatrení,
  • rekonštrukcia Domu služieb
  • rekonštrukcia Zdravotného strediska
  • rekonštrukcie kontajnerových stojísk
  • rozšírenie kamerového systému,
  • klimatizácia v MŠ Heyrovského,
  • nové osvetlenie v MŠ Malokarpatské námestie.

 

 [1] https://www.rrz.sk/dlhovabrzda/#R55

[2] https://www.mfsr.sk/sk/media/tlacove-spravy/stanovisko-mf-sr-k-priprave-rozpoctu-verejnej-spravy-rozpoctov-miest-obci-samospravnych-krajov-rok-2026-vo-vztahu-k-sank.html

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.