Lesné cesty sa budovali primárne pre lesné hospodárenie
Dátum: 21. 2. 2022Lamačania, ale najmä tá časť obyvateľov Bratislavy a okolia, ktorá až počas pandémie objavila čaro lesa, si všíma najmä drevo naukladané pri cestách, napríklad smerom na Kačín. Pri tejto téme je však dôležité vedieť, že tieto cesty boli pred desiatkami rokov vybudované ako cesty pre účel lesného a poľovného hospodárenia či vojenské účely. Slúžili najmä vlastníkom alebo ich užívateľom.
Aj plochy pri cestách sú vyčlenené na skládku tak, aby vozidlá, ktoré drevo odvážajú, mohli s ním čo najjednoduchšie manipulovať. A tiež, aby mechanizmy nemuseli vchádzať a naberať drevo v hĺbke v lese a ničiť mladý porast. „Dnes sa však tieto cesty stávajú záujmom rekreantov, vidíme na nich mamičky s kočíkmi, starších občanov s paličkami, cykloturistov či psíčkarov a ďalších. Každý vidí vyrúbaný strom na Facebooku, ale tisícky mladých stromčekov sa berú automaticky. Väčšina ľudí si nevšíma alebo vôbec nevníma, aký obrovský prírastok je každý rok v lese. Hovoríme o tisíckach kusov a najmä objemoch hmoty, ktorá je vždy vyššia ako ťažba. Ľudia často nevidia alebo nemajú informácie o tom, aká je užitočná činnosť lesníkov, poľovníkov, požiarnej stráže, záchranárov, bezpečnostných zložiek a iných kontrolórov v lese, o ktorý sa pravidelne starajú. Voči lesnému hospodáreniu sa „pestuje“ mantra, že všetko sú holoruby. To však nie je pravda – na výruby existujú presné a prísne regulácie,“ vysvetľuje Pavol Ochotnícky, ktorý dlhodobo spolupracuje s Mestskými lesmi v Bratislave.
Výsledkom stretnutia je memorandum
Vedenie Lesného spoločenstva majiteľov urbáru a lesnej spoločnosti Bratislava-Lamač zahájilo v januári aktívne diskusie o užšej spolupráci so zástupcami Mestských lesov v Bratislave. „Vzájomne sa spolu snažíme preberať skúsenosti, a to nielen v oblasti prírode blízkeho udržateľného lesného a poľovného hospodárenia. Takisto v oblasti údržby a bezpečnosti ciest, chodníkov, cyklotrás. Ale aj pri likvidácii odpadkov po návštevníkoch a pri krytí nákladov na tieto činnosti. Za veľmi dôležitú považujeme spoluprácu pri výchove všetkých skupín návštevníkov lesa k vzájomnej tolerancii a k vzájomnému pochopeniu svojich oprávnených záujmov ale aj povinností. Tak ako to postupne dosiahli civilizované, napríklad aplské či škandinávske krajiny,“ dodáva Pavol Ochotnický.
Výsledkom konzultácii bolo vzájomné odsúhlasenie textu Memoranda o vzájomne prospešnej spolupráci medzi Mestskými lesmi v Bratislave a urbárom. O niekoľko dní na to sa uskutočnilo trojstranné stretnutie za účasti starostu Lamač Lukáša Baňackého. Témou rozhovoru bolo najmä hľadanie možností parkovania pre návštevníkov lesoparku v priestore Klanec a Zlatá hora. Starosta predstavil niektoré zámery územného plánu v danej lokalite a aj možnosti využitia rozostavanej a nedokončenej stavby vodárne na Klanci na parkovacie účely. Upozornil však, že v tomto smere je potrebné rokovať a dosiahnuť dohodu so zástupcami hlavného mesta.