Tretina rodičov považuje dopravnú situáciu v okolí školy za nebezpečnú
Dátum: 16. 9. 2024Verejný priestor patrí nám všetkým a musí byť prioritou, aby sme sa v ňom cítili príjemne a bez ohrozenia. Práve preto prišiel Metropolitný inštitút Bratislavy s projektom Mesto pre deti. Jeho zámerom je prispôsobiť priestor tak, aby sa v ňom mohli pohybovať bezpečnejšie všetky deti a v prípade záujmu mohli ísť do školy nielen autom, ale aj peši, na bicykli alebo kolobežke.
Metropolitný inštitút Bratislavy minulý rok mapoval situáciu okolo 10 škôl zapojených do projektu Mesto pre deti a z vyhodnotených dát navrhol školský plán mobility pre každú z nich. Medzi tieto školy patrí aj základná škola Malokarpatské námestie v Lamači, ktorá susedí s ulicou Podháj. Táto ulica bola naprojektovaná v sedemdesiatych rokoch ako štvorprúdová cesta a v súčasnosti funguje ako tepna pre individuálnu automobilovú dopravu.
Väčšina detí spomedzi tých, ktorých rodičia vyplnili dotazník, chodí do školy pešo alebo využíva MHD, resp. dochádza inak ako autom. Napriek tomu takmer tretina týchto rodičov považuje dopravnú situáciu v okolí školy za nebezpečnú. Pre časť z nich je práve to dôvodom, prečo deti vozia autom, no boli by ochotní zmeniť spôsob dochádzania v prípade, že by sa dopravná situácia zmenila.
Najväčšie nebezpečenstvo predstavovala križovatka pri zastávke MHD „Bakošova“. Problémom bolo, že vodiči v čase rannej dopravnej špičky jazdili rýchlo a nerešpektovali chodcov. Riziko predstavovalo aj chaotické parkovanie a otáčanie sa na priechode pri škole. Ďalším problémom boli bariérové priechody a nájazdy na pešie komunikácie, ako aj nerovné či poškodené povrchy. Práve preto, že išlo o nebezpečný úsek, čo nám potvrdili aj rodičia v prieskume realizovanom v školskom roku 2022/2023, prešla táto križovatka zmenou na zlepšenie bezpečnosti peších a cyklistov.
Opatrenia, ktoré pomôžu bezpečnosti i aktívnej mobilite
Metropolitný inštitút Bratislavy na základe podnetov z participatívneho procesu a dát zozbieraných v rámci dopravného mapovania prišiel s riešeniami, ktoré reagujú na súčasné problémy. Patria medzi ne upokojenie dopravy a zmena dopravného režimu, debarierizácia či zmena dizajnu ulice alebo križovatky.
V okolí školy je tiež potrebné zlepšiť infraštruktúru pre aktívnu mobilitu, ako napr. chodníky či priechody pre chodcov. Aktívnou mobilitou nie je len chôdza, ale všetky formy dopravy, pri ktorých človek využíva vlastnú fyzickú silu. Patrí sem teda aj jazda na bicykli, kolobežke, skateboarde či korčuliach.
Opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti pomôžu tomu, aby viac detí nabralo odvahu ísť do školy inak ako autom bez toho, aby sa museli rodičia obávať. Zredukovanie počtu áut zlepší chaotickú dopravnú situáciu v okolí školy a zníži množstvo exhalátov, ktoré musia deti dýchať počas cesty do školy.
Zistenia boli zosumarizované v školských plánoch mobility, ktoré si môžete prečítať na: mestopredeti.sk. Projekt bol finančne podporený z prostriedkov fondu Unicef.
(MIB)